Hovedside > Forside Blogg > Enkel Side

Ungt talent fra Greverud

May 22, 2018

| trafikkakole Follo Trafikkteam

Når Edward Sander Woldseth kjørte Formel Renault på Rudskogen var Follo Trafikkteam på plass for å heie ham frem til en velfortjent 2.plass i første finale.

 

Edward kjører for Team Greenpower Racing & Technology. Bilen er en skikkelig formelbil, med motor på 140 hestekrefter, en vekt på 483kg, masse vinger og dekk uten mønster går dette skikkelig unna!

 

Etter kvalifiseringen fikk Edward andre startspor, og holdt andreplassen helt til mål. Han ble slått av teamkompisen Emil Heyerdal. Så det ble uansett seier for Team Greenpower.

 

Her er formelbilen til Edward, like etter kvalifiseringen. Det oppsummeres og gratuleres etter at det ble klart et Edward får andre startposisjon.​ 

 

 

 

 

Team Greenpower Racing & Technology. Etter kvalifisering skal bilen veies og kontrolleres, så trilles den inn i depotteltet for klargjøring til race.

Teamet har eget telt med egne plasser til de tre førerne, her er det profesjonelt hele veien fra start til mål. Vi er imponert over hva de har klart å få til, Follo Trafikkteam har bidratt litt for å hjelpe Edward på veien mot en racingkarierre.

 

Før løpet er det viktig å følge en plan, sjekke olje, dekk, fylle på bensin og gjøre bilen klar for å yte det beste. Dette er viktig teamarbeid, alle har sine oppgaver som skal utføres.

 

For den som tenker at å kjøre racerbil ikke er så slitsomt kan vi komme med noen fakta om helgens løp:

Hver gang det skal bremses så bremser man med full kraft, det vil si 100kg trykk på pedalen. Rudskogen har 8 skikkelige nedbremsinger, så det blir 800kg per runde. De kjører gjerne 10 runder i løpet av ett løp, og det blir totalt 8 tonn med bremsing per løp!

Og det er ikke slik at man bare slipper bremsen når man er i svingen, men man skal løsne grepet på bremsepedalen med finesse og følsomhet slik at balansen i bilen blir best mulig. Om man bommer på bremsepunktet med 10 meter så vil hastigheten i svingen bli direkte påvirket av det, i enden av rettstrekket kjører de 50 meter per sekund og da blir bremsepunktet avgjørende for hastighet i svingen. 

 

Nå er det like før start, bilene kjøres ut fra depot og inn på banen.

 

Nå er det like før start, bilen er satt i posisjon og førerne er 100% konsentrert. I formelracing er starten svært viktig, det gjelder å ha full kontroll på turtall og clutch. Når startsignalet går bør drivhjulene ha lite grann hjulspinn, vi ser for oss at dette tar det tid å bli skikkelig god på.

 

Her ser vi hele startfeltet, det gjelder å få en perfekt start og komme inn mot første sving med beste sporvalg.

 

 

Edward på langstrekket.

 

Etter løpet analyseres fart, bremsing og sporvalg. I formelracing er det detaljene som avgjør, alt fra at førerne får i seg nok mat og drikke til små justeringer av bilene før løpet og riktig taktikk under løpet. Man kan kjøre fort de første rundene, men da vil dekk og bremser kanskje bli for varme til å kunne yte sitt optimale mot slutten av løpet.

 

Her ser vi først og fremst bilen. I bakgrunnen slår førerne, teamet og sponsorer av en prat etter løpet.

 

Premieutdeling. Det ser ut som Edward er fornøyd med andreplassen, teamkameraten Emil vant løpet og står øverst. Tredjeplassen gikk til svenske Simon Ohlin. Emil har kjørt ett år i denne klassen, for Edward er det første året, så han blir nok vant til å stå på seierspallen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

  • Facebook - Grey Circle
  • Google+ - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
Hei! Tok du lappen med Follo Trafikkteam?
Lån #Smilebil helt gratis!‪ Les mer om #Smilebil her
Arkiv
Please reload

Relaterte innlegg:
Please reload

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

Våre undervisningslokaler: 

Oppegård Senter - Sætreskogsveien 4, 1415 Oppegård

Ved Vestby jernbanestasjon - Støttumveien 7, 1540 Vestby

Ring oss: 930 80 778

©2016 Tekst og bilder tilhører Follo Trafikkteam AS. Tekst eller bilder skal ikke kopieres eller lånes fra nettsiden uten tillatelse. Jf. Lov om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven)