top of page

Hvordan holder du i rattet?


Hvordan holder du i rattet?

1. Sjåføren er en drømmende person, regn med at det blir noen omveier. Denne føreren er sosial og hyggelig, vil gjerne gestikulere og snu seg rundt til sine passasjerer.

Det bør ikke skje noe uventet, men om det gjør det går det heller ikke så fort. Føreren vil selvfølgelig ikke kjøre for fort, da vil turen være ferdig fort og man må si farvel til sine passasjerer. Dette er en person du trygt kan be om en tjeneste.

2. Føreren er gjerne fremover-lent og konsentrert om oppgaven. På grunn av, en ofte skråstilt, sittestilling vil svingene tas med korte bevegelser på rattet, og du bør sitte foran om du er passasjer med denne sjåføren.

Ta med en pose om du skal sitte i baksetet.

3. Denne sjåføren vet hva du vil, musikken vil være behagelig høy og en sjanger du liker. Denne sjåføren er en menneskekjenner.

Her kan du prate om stort sett hva som helst. Om det skulle oppstå en uventet situasjon vil det som regel gå bra, føreren vil svinge unna og spre latter og glede over at det gikk bra.

4. Denne sjåføren er pessimistisk innstilt. Om man skulle være uheldig å få en punktering vil det bare være som forventet.

Kø? Selvfølgelig. Drivstoffprisene? Alt for høye, og bare på vei oppover i takt med skatten og lisensavgiften og bompengene.

Om du vil ha et samtaleemne er det bare å bringe opp skjebnen, her har du med en ekte fatalist å gjøre. Regn med at du kommer frem dit du vil, i tide, på en trygg måte – om det var meningen.

5. Denne sjåføren viser med sitt rattgrep at egenrådighet settes høyt og at reglene som ikke passer ikke er viktige. På motorveien vil bilen svinge litt frem og tilbake, men det overlever man.

Verre er det med svingete landeveier, overkroppen til føreren vil bevege seg i takt med rattet og albuene vil låses i en viss vinkel.

Ikke kommenter kjøringen, ikke kommenter sittestillingen, ikke forvent at du kan slappe av.

6. Denne sjåføren er en ekte posør. Et ubrukelig rattgrep med venstre hånd, enten med albuen hvilende på døren eller helst i vinduskarmen med vinduet nede. Høyre hånd forlater aldri girspaken.

Her har vi en arrogant bilfører, man gjør som man vil. Fartsgrenser, blinklys i rundkjøringer, fjernlys i mørket og plassering er slikt man gjorde på kjøretimer og på førerprøven. Nå gjør man som man vil!

Denne sjåføren har vært i grøfta mange ganger, men det går sikkert bra denne gangen. Om noe uventet skulle oppstå vil føreren reagere med en kjapp unnamanøver og litt nervøs latter. Forvent å bli stoppet av politiet.

7. Denne sjåføren er disiplinert, selvsikker, har gode kjøreferdigheter og du kan være trygg på at det blir en sikker kjøretur.

Det kommer til å gå litt fort, men du kommer garantert frem. Dette er rattbruk slik det skal være, hendene er alltid i balanse, blinklysbryter og vindusspyler alltid innen rekkevidde.

8. Denne sjåføren bør egentlig kjøre alene. Og aller helst ikke på veien der andre ferdes. Her har vi med en nervøs person å gjøre. Her har man gjerne vikeplikt for alle, kjører alltid med fjernlys og tåkebaklys og sjekker aldri blindsoner.

Regn med, i beste fall, å bli tutet på av andre. Om du er så heldig at du overlever å være passasjer så gi et tips om at det er mulig å ta noen kjøretimer selv om man har lov til å kjøre bil…

Tekst: ©Trafikkskole Follo Trafikkteam

Siste innlegg

Se alle
bottom of page