Trafikkskole Follo Trafikkteam har vært på kurs i avansert kjøreteknikk og virkelig fått teste grensene under BMW Winter Experience på Gol. Når man kjører bil på innsjøen «Tisleifjorden» på Golsfjellet gjelder faktisk veitrafikkloven, men trafikklærerne var nok mest opptatt av de fysiske lovene denne dagen.

BMW W.Ex. arrangeres på Golsfjellet, i bilen på vei opp gledet vi oss til 24 timer organisert av OnTrack Event og BMW Norge.

Vi ankom Golsfjell Fjellstue på ettermiddagen og kvelden besto av prøving av nye biler og en bedre middag.

Bilene som brukes er utelukkende nye BMW-modeller, alt fra BMW 1-serie til BMW X4 M. Spenningen henger i luften...

Programmet for dagen er rimelig fullstappet, etter en god frokost var vi klar for teori i konferanserom. Her fikk vi vite mer om tekniske detaljer og bakgrunnshistorien til BMW xDrive-systemet.

Det ble understreket hvor viktig sittestilling, blikkbruk og rattgrep er for å ha fullt herredømme over kjøretøyet. Spesielt viktig er dette når vi skal håndtere biler med kraftig motor og underlaget er et islagt vann…




Kurset er inndelt i seks ulike øvelser.
Vi startet med høyhastighetskjøring i en BMW M240i Coupe, dette gikk unna!


Det er tydelig at Christian, som var vår sjåfør, har kjørt litt bil tidligere. Det er fascinerende å føle vektforflytningen i bilen når vi skrenser fra den den ene til den andre siden.
Første praktiske øvelse var nødbrems og unnamanøver.
Dette kjenner vi trafikklærere fra sikkerhetskurs på øvingsbane, men det er noe annet når unnamanøveren skal gjøres i 80km/t i forhold til at vi underviser i hastigheter opp til 60km/t på våre egne kurs.

Når du øker farten fra 60km/t til 80km/t så økes bevegelsesenergien med hele 75 %
Neste øvelse var slalåmkjøring, her er det to løyper.
En der kjeglene er satt opp meget tett og en returbane med litt mer fart og større avstand mellom kjeglene. Utfordringen her er å ha blikket langt frem og opp, og ikke øke farten selv om du føler at det går bra.
En feil under slalåmøvelse vil gi følgefeil og bli med deg videre, og den eneste måten å få rytmen tilbake er å ta det med ro og sakte bygge opp farten igjen.
Etter lunsj startet vi med en øvelse som kalles dobbel-s kurve, og ble det om å gjøre å miste kontrollen på bilen ved å være mest mulig sideveis på vei mot kjeglene for deretter å gjenvinne kontrollen og komme forbi kjeglene på riktig side før man igjen mister kontrollen og prøver for harde livet å få herredømme over bilen igjen.
Teknikkøvelsen var kanskje den som krevde mest av oss som førere, vi ble satt i en BMW 118d og skulle piskes rundt en bane med en instruktør i passasjerstolen som gav tips om rattbruk og pedalbruk.

Teknikkøvelsen var kanskje den som krevde mest av oss som førere, vi ble satt i en BMW 118d og skulle piskes rundt en bane med en instruktør i passasjerstolen som gav tips om rattbruk og pedalbruk.

Den siste øvelsen var terrengkjøring med nye BMW X1. Fremkommeligheten var rett og slett imponerende! Løypa bestod av bratte bakker, skråninger og dyp løssnø. Vi prøvde hardt på å sette bilen fast, men når vi gav gass igjen og brukte styringen for å lete etter grep så kom denne bilen seg frem på en overbevisende måte.
Avslutning.
På Golsfjell Fjellstue finnes det et rom som kalles «Rallyloftet".

Her er det en meget forseggjort bilbane og en god del pokaler og kjøreutstyr fra Petter Solbergs motorsportkarierre. Vi fikk diplom og noen gode råd om å ta det med ro på veien hjem.


Vi vil takke flinke instruktører fra OnTrack Event, som klarer å motivere, instruere og forklare på en og samme tid. Follo Trafikkteam takker også Bilia Follo, autorisert merkeforhandler og -verksted for BMW, som inviterte oss til å bli med på dette!