Tema for dagen var 0-visjonen i teori og praksis. Det ble et kort foredrag, førstehjelp med instruktører fra Røde Kors, testing av egen bil og egne ferdigheter på banen, personlig sikkerhet i bil, og slalåmkjøring med BMW fra Follo Trafikkteam. Våre lærere, sammen med dyktige instruktører fra NAF avd. Follo, gav oppgaver og løsninger til allerede erfarne bilførere.
Vi vil takke oppmøte og at vi fikk kurse og veilede så fantastisk hyggelige deltakere på trafikksikkerhetsdagen 2019.
Felles lunsj
Foredrag om 0-visjonen og grunnleggende førstehjelp.
Dagen startet med et foredrag med Grim Ketil fra trafikkskole Follo Trafikkteam, om 0-visjonen og hvordan trafikkulykkene er fordelt etter alder og type ulykke, og dette ble et tema som gikk igjen gjennom hele dagen.
Deltakerne fikk en grundig gjennomgang i hvordan man skal opptre på et skadested, grunnleggende førstehjelp og en demonstrasjon i bruk av hjertestarter.
Noe av det viktigste på et skadested er å få oversikt over om noen ikke puster, her skal Stian fra Ski Røde Kors demonstrere hvordan man kan gjøre luftveiene frie på en bevisstløs person.
Stian viser hvordan elektrodene til hjertestarteren festes til kroppen, Karoline holder ustanselig på med brystkompresjoner. Ski Røde Kors
Karoline og Stian fra Ski Røde Kors engasjerte og gav alt når de demonstrere hjertestarter.
Etter at hjelmen er av skal gjerne pasienten over i sideleie. Her viser Karoline og Stian hvordan man skal gjøre det hvis det er mistanke om nakkeskade. Pasienten må beveges minst mulig, og hodet må hele tiden støttes opp og følge bevegelsene til resten av kroppen.
Karoline og Stian demonstrerer hjelmavtrekk. Dette er en helhjelm med hakebeskyttelse som kan løftes opp. Det gjør det enklere å komme til luftveiene og å ta av hjelmen om det er nødvendig.
Når Karoline og Stian var ferdig med førstehjelp og øvelser for deltakerne var det på tide å øve litt selv.
Deltakerne var i trygger hender hele dagen, ikke minst når alle fikk øvelse i å legge pasienten i sideleie.
Om en motorsykkelfører bli utsatt for en ulykke, og man er nødt til å ta av hjelmen for å frie luftveiene er det viktig å kunne litt om både hjelm og pasient. Her er det Oddgeir fra Trygg Trafikk som holder hjelmen.
Sikring av personer og last i bil.
Vi har også et skarpt fokus på sikring av personer og last i bil, her var Øystein i fullt driv med å dele sin kompetanse i hvordan man sikrer seg best mulig i bilen. Visste du at av de som blir skadd i trafikkulykker så er mesteparten sikret dårlig eller på feil måte?
Øystein, trafikklærer i Follo Trafikkteam, har et skikkelig fokus på sikkerhet i bil, og her fikk deltakerne prøve en bråstopp for å kjenne på kreftene som tar tak selv i små hastigheter. Riktig sittestilling, riktig innstilt hodestøtte og riktig bruk av bilbeltet er ting som mange ubevisst slurver med.
" Du reduserer risikoen for å bli drept i en ulykke med 50% hvis beltet brukes riktig, det skal ligge over hoftebeina, inntil kroppen og strammes til etter at det er festet." - Øystein, Follo Trafikkteam
Ute på banen.
Ute på banen var det aktivitet hele tiden, deltakerne fikk utfordre seg selv med egen bil.
Grete, Peter og Paul er dyktige instruktører fra NAF, var aktive i å instruere bilistene og i å gi oppgaver som skulle løses.
Her kom det frem at det er veldig liten forskjell på hastigheten som føles trygg og sikker og hvor lite som skal til for at man mister kontrollen.
Deltakerne fikk kjøre inn i en venstrekurve i ulike hastigheter, og Lisa fra Follo Trafikkteam guidet dem gjennom på en morsom og trygg måte.
På oppsummeringen kom det frem at mange reflekterte over at det bare er 3-4 km/t som skal til for å miste kontrollen og skli over i møtende felt i en høyresving.
"Hvis du finner den kritiske farten på offentlig vei så ligger du dårlig an, da er det bedre å senke farten med 5-10 km/t og heller komme trygt frem!" - Lisa, Follo Trafikkteam
På det ene rettstrekket fikk deltakerne teste nødbrems og samtidig svinge unna hinder som kommer ut i veien. I slike situasjoner er det vesentlig at man kjenner bilen sin, og vet hvilke begrensinger og muligheter som ligger i bilens førerstøttesystemer.
På øvelsen med nødbrems og unnamanøver var det Chris fra Follo Trafikkteam som ledet deltakerne fra start, og det var Peter fra NAF som sendte ut hinder til overraskelse for deltakerne.
Forholdene var perfekte for å bli kjent med egen bil og egne ferdigheter. Om man har bakhjulsdrift, forhjulstrekk eller på alle fire så sto opplevelsene i kø for deltakerne.
Mange som har førerkort i dag har tatt opplæring på biler uten ABS-bremser, og kanskje ikke fått muligheten til å teste systemene på en trygg måte. På oppsummeringen kom det frem at å teste bilen på denne måten gjør at man blir sikrere på hvordan bilen oppfører seg i en krisesituasjon, men at det beste er tross alt å ha en god kjøreprosess slik at man aldri havner i situasjoner der man trenger å nødbremse og svinge unna andre biler eller mennesker.
Selv med firehjulstrekk og gode førerstøttesystemer så når man en grense, fysikken setter grenser som ingen kan overvinne. Og på banen kan det være både gøy og lærerikt å overskride terskelen for kontroll.
"Å beholde roen, samtidig som man er i kriseberedskap, kan være en utfordring for de fleste av oss. Hvis ulykken er et faktum, og du klarer å finne en utvei samtidig som du bremser bestemt vil nok konsekvensene bli mindre. " - Chris, Follo Trafikkteam
Slalåmkjøring med BMW.
Slalåmkjøring med BMW var kanskje dagens høydepunkt for mange. Her testet vi to tilsynelatende identiske biler, men som det kom frem hadde de likevel vesentlig ulike egenskaper i slalåmløypa. Deltakerne ble utfordret på å finne ut hva som var forskjellen på bilene.
Grim Ketil bød på slalåmkjøring med BMW, her var det om å gjøre for deltakerne å finne ut hva som var forskjellen på to identiske biler.
Alle merket at bilene oppførte seg annerledes, en var mer svingvillig og den andre var mer retningsstabil. Vi hadde satt på litt bredere dekk på den ene bilen, og i tillegg lastet den med noen ekstra kilo. Det utgjorde en merkbar forskjell bilens kjøreegenskaper.
Follo Trafikkteam sin #SMILEBIL fikk luftet seg på trafikksikkerhetsdagen. På bildet er bilen fullastet, og det påvirker kjøreegenskapene en god del.
" Nyere biler er tyngre, og en konsekvens av det er at dekkene blir stadig bredere og med lavere profil. Dette er kanskje gunstig for retningsstabilitet og godt føre, men kan gi dårligere svingegenskaper enn smalere dekk med høyere profil på dårlig føre." - Grim Ketil, Follo Trafikkteam
Alle fikk utdelt diplom for deltakelsen, og selv om alle kjørte ulike biler og kom til trafikksikkerhetsdagen med ulik erfaring og ferdighetsnivå var alle enig om at dette er et tiltak som alle burde være med på!
Takk til NAF avd. Follo, Ski Røde Kors og Trygg Trafikk.
Under vårt motto: «Det er ikke flaks, det er kunnskap som redder liv» satser vi på trafikksikkerhetsdag neste år også – da sees vi vel?