top of page

Ungt talent fra Greverud


Når Edward Sander Woldseth kjørte Formel Renault på Rudskogen var Follo Trafikkteam på plass for å heie ham frem til en velfortjent 2.plass i første finale.

Edward kjører for Team Greenpower Racing & Technology. Bilen er en skikkelig formelbil, med motor på 140 hestekrefter, en vekt på 483kg, masse vinger og dekk uten mønster går dette skikkelig unna!

Etter kvalifiseringen fikk Edward andre startspor, og holdt andreplassen helt til mål. Han ble slått av teamkompisen Emil Heyerdal. Så det ble uansett seier for Team Greenpower.

Edward Sander Woldseth og Team Greenpower i Rudskogen etter kvalifisering. Med Grim Ketil Nordhus fra trafikkskole Follo Trafikkteam

Her er formelbilen til Edward, like etter kvalifiseringen. Det oppsummeres og gratuleres etter at det ble klart et Edward får andre startposisjon.​

Team Greenpower Racing & Technology på Rudskogen. Bilen til Woldseth Formel Renault skal veies. Foto trafikkskole Follo Trafikkteam

Team Greenpower Racing & Technology. Etter kvalifisering skal bilen veies og kontrolleres, så trilles den inn i depotteltet for klargjøring til race.

Teamet har eget telt med egne plasser til de tre førerne, her er det profesjonelt hele veien fra start til mål. Vi er imponert over hva de har klart å få til, Follo Trafikkteam har bidratt litt for å hjelpe Edward på veien mot en racingkarierre.

Edward Sander Woldseth Team Greenpower racing & Technology i telt før løpet. Trafikkskole Follo Trafikkteam

Før løpet er det viktig å følge en plan, sjekke olje, dekk, fylle på bensin og gjøre bilen klar for å yte det beste. Dette er viktig teamarbeid, alle har sine oppgaver som skal utføres.

For den som tenker at å kjøre racerbil ikke er så slitsomt kan vi komme med noen fakta om helgens løp:

 

Hver gang det skal bremses så bremser man med full kraft, det vil si 100kg trykk på pedalen. Rudskogen har 8 skikkelige nedbremsinger, så det blir 800kg per runde. De kjører gjerne 10 runder i løpet av ett løp, og det blir totalt 8 tonn med bremsing per løp!

 

Og det er ikke slik at man bare slipper bremsen når man er i svingen, men man skal løsne grepet på bremsepedalen med finesse og følsomhet slik at balansen i bilen blir best mulig. Om man bommer på bremsepunktet med 10 meter så vil hastigheten i svingen bli direkte påvirket av det, i enden av rettstrekket kjører de 50 meter per sekund og da blir bremsepunktet avgjørende for hastighet i svingen.

Edward Sander Woldseth i bilen sin før løpet. Trafikkskole Follo Trafikkteam

Nå er det like før start, bilene kjøres ut fra depot og inn på banen.

Edward Sander Woldseth venter på startsignalet. Rudskogen. Trafikkskole Follo Trafikkteam

Nå er det like før start, bilen er satt i posisjon og førerne er 100% konsentrert. I formelracing er starten svært viktig, det gjelder å ha full kontroll på turtall og clutch. Når startsignalet går bør drivhjulene ha lite grann hjulspinn, vi ser for oss at dette tar det tid å bli skikkelig god på.

Her ser vi hele startfeltet, det gjelder å få en perfekt start og komme inn mot første sving med beste sporvalg.

Edward Sander Woldseth kjører Formel Renault på Rudskogen

Edward på langstrekket.

Edward Sander Woldseth etter løpet på Rudskogen

Etter løpet analyseres fart, bremsing og sporvalg. I formelracing er det detaljene som avgjør, alt fra at førerne får i seg nok mat og drikke til små justeringer av bilene før løpet og riktig taktikk under løpet. Man kan kjøre fort de første rundene, men da vil dekk og bremser kanskje bli for varme til å kunne yte sitt optimale mot slutten av løpet.

Her ser vi først og fremst bilen. I bakgrunnen slår førerne, teamet og sponsorer av en prat etter løpet.

Edward Sander Woldseth på Rudskogen. Premieutdeling

Premieutdeling. Det ser ut som Edward er fornøyd med andreplassen, teamkameraten Emil vant løpet og står øverst. Tredjeplassen gikk til svenske Simon Ohlin. Emil har kjørt ett år i denne klassen, for Edward er det første året, så han blir nok vant til å stå på seierspallen.

Siste innlegg

Se alle

Commentaires


bottom of page